неділя, 7 лютого 2016 р.

Методичні рекомендації щодо ущільнення навчального матеріалу з української мови та літератури

      У зв'язку із введенням карантину в запорізьких школах, учителям  української мови та літератури необхідно внести корективи до календарно-тематичного планування. Так, кожен учитель самостійно обирає спосіб, який допоможе йому виконати навчальні програми цих предметів.
  Можуть застосовуватися різні способи ущільнення навчального матеріалу:
  • об’єднання споріднених тем;
  • зменшення кількості годин на вивчення певних тем;
  • використання міжпредметних зв’язків,
  • інтеграція вивчення окремих тем з української мови та української літератури;
  • використання інтерактивних технологій і методик, зокрема проектної діяльності;
  • організація самоосвітньої діяльність школярів, оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу тощо.
    Звертаємо особливу увагу на те, що весь програмовий навчальний матеріал має бути відображений у класному журналі. П
    одані рекомендації щодо ущільнення є орієнтовними.
  11 клас
 З метою якісної підготовки учнів 11-х класів до ЗНО-2016 до 01 травня 2016 року необхідно опрацювати з учнями той зміст мовно-літературного матеріалу, який внесений до програми зовнішнього оцінювання з української мови та літератури для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти, затвердженої наказом МОНУ від 01.10.2014 №1121 (нагадуємо, що відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 20.10.2015 №1/11-15239 у 2016 році зовнішнє незалежне оцінювання проводитиметься за програмами ЗНО 2015 року).

Учитель може застосовувати різні способи ущільнення навчального матеріалу, але має пам’ятати наступне:

     1. При скороченні годин на вивчення окремих тем чи використання самостійного вивчення учнями навчального матеріалу врахувати пріоритетні теми відповідно до програми ЗНО.
     2. До 01 травня 2016 року в 11-х класах на уроках української мови та літератури вичитати ті теми, які внесені до програми ЗНО-2016.
     3. На травень 2016 року винести теми, які не включені до програми ЗНО-2016.

Рекомендуємо скористатися наступними матеріалами.
На уроці української літератури можна прочитати учням новелу «Залізний острів» Олеся Гончара як текстовий матеріал для аудіювання. Зарахувати результати аудіювання як за роботу на уроці літератури, так і за вид мовленнєвої діяльності на уроці мови (у класному журналі на предметній сторінці «Українська література» зробити також відповідний запис).
Цей твір можна використати на уроці української мови при проведенні контрольного письмового стислого переказу тексту художнього  стилю з творчим завданням (висловленням власного ставлення до героїв, їхніх вчинків).
Провести позакласний захід (засідання літературної світлиці, літературний вечір тощо) на тему «Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі» (Ліна Костенко), на якому учні захистили б міні-проекти за творчістю Дмитро Павличка, Миколи Вінграновського та Ліни Костенко і прочитали їх поезії «Два кольори», «Сеньйорито акаціє, добрий вечір...», «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Я вранці голос горлиці люблю…»,  «Недумано, негадано…».
Творчість цих поетів може бути розглянута на уроці української мови (урок розвитку мовлення) на тему «Реферат на тему, пов’язану з предметами, що вивчаються (із залученням наукової,  науково-популярної літератури), особливості його побудови і мовне оформлення».


Українська література
Українська література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профіль – іноземна філологія). Рівень стандарту. Академічний рівень /Укладачі: М.Г.Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. За заг. ред. Р.В. Мовчан. – К.: Грамота, 2011.

1. Вивчити до травня тему «Сучасна українська література» (2 год).
2. Винести на самостійне опрацювання:
·Дмитро Павличко. «Два кольори».
·Микола Вінграновський. «Сеньйорито акаціє, добрий вечір...».
·Ліна Костенко. «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Я вранці голос горлиці люблю…»,  «Недумано, негадано…».
· Олесь Гончар. Новела «Залізний острів».
3. Протягом травня вивчити теми, які не внесені до програми ЗНО-2016.
4. У травні провести:
·     урок позакласного читання;
·     урок усного розвитку мовлення за романом-баладою В.Шевчука «Дім на горі».
Українська література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний рівень /Укладачі: М.Г.Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. За заг. ред. Р.В. Мовчан. – К.: Грамота, 2011.

1. Вивчити до травня тему «Сучасна українська література» (2 год)
2. Винести на самостійне опрацювання:
·«Щоденник» О.Довженка;
·Інтимна та пейзажна лірика Ліни Костенко;
·Творчість Івана Драча, крім «Балади про Соняшник»;
·Окремі поетичні твори Дмитра Павличка, Василя Стуса.
3.Уроки позакласного читання (2 год) провести у травні.
4.Протягом травня вивчити теми, які не внесені до програми ЗНО-2016

Українська мова
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Технологічний, природничо-математичний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень стандарту/Укладачі: М.І. Пентилюк, О.М.Горошкіна, А.В. Нікітіна. – К.: Грамота, 2011.

На травень залишити:
·Контрольний твір-нарис про людину – видатного представника певної професії (відповідно до профілю класу винахідника, ученого, дослідника, конструктора).
·Бібліографія. Реферат (письмово).
·План усного виступу на суспільно-політичну тему (письмово). Виступ публіцистичного характеру під час  дискусії, полеміки.
Контрольний диктант
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень /Укладачі: Л.І.Мацько, О.М. Семеног – К.: Грамота, 2011.


1. Об’єднати теми за вибором учителя.
2. На травень залишити уроки розвитку мовлення, окремі види контролю.
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям (профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний напрям. Академічний рівень /Укладачі: Г.Т.Шелехова, В.І. Новосьолова, Я.І.Остаф. – К.: Грамота, 2011.
1. Об’єднати вивчення тем:
1.1. Культура мовлення. Синоніміка складнопідрядних і простих речень з дієприкметниковим і дієприслівниковим зворотами          ТА
Культура мовлення. Синоніміка склад-
них безсполучникових  та складносурядних, складнопідрядних.
1.2. Пряма і непряма мова, її призначення й граматично-смислові особливості. Культура мовлення. Стилістичні особливості авторсь-
ких слів при прямій мові  ТА
Пунктограми при прямій мові та діалозі.
2. Окремі теми з розділу «Узагальнення й систематизація  найважливіших відомостей з української мови» вичитати до травня, об’єднавши теми «Лексикологія і фразеологія. ТА Морфологічна будова слова»; «Частини мови»; «Слово, словосполучення. Просте речення. Члени речення. Розділові знаки у простому реченні. ТА Складне речення. Розділові знаки у складному реченні». Після їх вивчення написати контрольну роботу за зразком ЗНО. Вивчити також тему «Текст, його будова».
3. У травні провести уроки розвитку мовлення (окремі уроки можна об’єднати):
·Реферат на тему, пов’язану з предметами, що вивчаються (із залученням наукової,  науково-популярної літератури), особливості його побудови і мовне оформлення.
·Бібліографія.
·Ділові папери. Офіційний лист. Протокол (складний). Витяг з           протоколу.
·Види запису почутого: докладний запис, конспект, тези,  докладний і короткий плани.
·Доповідь на тему, пов’язану з предметами, що вивчаються, (із залученням наукової,  науково-популярної літератури), прийоми встановлення й збереження контакту з аудиторією (усно).
4. Вивчення розділу «Узагальнення й систематизація  найважливіших відомостей з української мови»  продовжити у травні (вивчити тему «Написання слів з найуживанішими орфограмами» і написати контрольний диктант).

Немає коментарів:

Дописати коментар